Tervetuloa filosofian pariin!

Filosofin vahtituvassa lähinnä haukutaan ohikulkijoita, mutta siellä on myös satunnaista filosofista toimintaa.

tiistai 5. heinäkuuta 2016

2000-luvun koulutuksen mahdollisuudet


Siirrettävä koulu
Olympiapurjehtijat valitsevat taktisesti vaikka hitaamman ja pidemmän reitin maaliin, jos kilpakumppanit seuraavat samalla kurssilla ja pysyvät takana. Samanlainen on tilanne Suomen valtiollisella koulutusmonopolilla, joka ei suuresta koostaan johtuen kykene uudella vuosituhannella vaadittavaan ketteryyteen eli reagoimaan ympärillä kiihtyvällä vauhdilla tapahtuvaan muutokseen. Purjehduksessa kärkipaikan säilyttäminen muuttuu vaikeaksi, kun kilpailijat eivät vain seuraa johtavaa venettä vaan hakevat uusia ja parempia tuulia radan muilta alueilta.

Toisaalta kaikkihan on hyvin niin kauan kun missään muualla ei ryhdytä hakemaan uusia tuulia eli kehittämään uusia pedagogisia tai huokempia ja tehokkaampia koulutuksen järjestämiseen liittyviä ratkaisuja. PISA –tutkimusten tulokset perustuvat kansainvälisiin oppimisvertailuihin ja monet maat sijoittuvat niissä Suomea huonommin. Suomi kehittää koulutusjärjestelmäänsä pienin varovaisin askelin, koska pyrkii taktisesti pitämään itsensä koulutuksen kärkijoukossa.

Suomalaisen koulutusjärjestelmän pohjalta ja sen hyviä puolia nykyteknologian kanssa yhdessä hyödyntäen on kuitenkin mahdollistaa muodostaa kilpailukykyisempi vaihtoehto. Olen muissa kirjoituksissani antanut viitteitä siitä minkälainen tulisi koulutusjärjestelmän olla, että vältettäisiin suurimmat nykyjärjestelmän tuottamat ongelmat. Niitä ovat mm. nuorisoikäluokkien myöhäinen siirtyminen työelämään ja suomalaisen työvoiman osaamistaso. 

Tarjoan koulutusjärjestelmän uudistamiseen ryhtyville tahoille henkilökohtaista tukeani ja pedagogista vaihtoehtoa, jonka avulla lapset ja nuoret valmistuvat nopeasti ensimmäiseen ammattiin ja voivat sen jälkeen valita jatkaako työelämässä vai opiskella pidemmälle teoreettisia osaamista edellyttäviin ammatteihin. Kehittämäni pedagoginen koulutusmalli perustuu laajaan kokemukseeni suomalaisen koulutusjärjestelmän asiantuntijana, opettajana sekä kasvatusfilosofina.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti